.

.

piątek, 19 grudnia 2014

Pierniczki jak alpejskie wg Aleex



W ferworze przygotowań do świąt Bożego Narodzenia prawie zapomniałam o pierniczkach. Na szczęście ocknęłam się wczoraj i nerwowo zaczęłam szukać przepisu. W tym roku mój wybór padł na pierniczki, które smakują i wyglądają jak alpejskie. Zrobiłam je, podobnie jak florentynki, z przepisu Dorotus Udały się znakomicie. Świetnie smakowały podczas lektury ostatnich stron świetnej książki. Polecam. I pierniczki, i ”Geriavity”

Składniki:

• 1 kg mąki pszennej
• 8 żółtek
• 3 białka
• 1,5 szklanki drobnego cukru do wypieków
• 3 łyżki kakao
• 200 ml gęstej, kwaśnej śmietany 18%
• 3 łyżeczki sody oczyszczonej
• 1 opakowanie przyprawy korzennej do piernika
• 250 g masła
• 400 g miodu

Sposób przygotowania:

Dzień przed pieczeniem:
1. Kakao wymieszać z mąką w dużej misce, odstawić.


2. W rondelku zagotować miód z przyprawą do piernika, odstawić.



3. Dodać masło, poczekać aż się rozpuści, a potem przestygnie.


4. Śmietanę przelać do miski. Pozostawić ją, aby była w temperaturze pokojowej. W śmietanie rozpuścić sodę, odstawić. Uwaga! - śmietana zwiększy swą objętość.



5. Białka ubić na sztywną pianę. Dodawać cukier, łyżka po łyżce, cały czas ubijając. Dodać żółtka i zmiksować.



6. Ubitą masę jajeczną wlewać do mąki i delikatnie wymieszać.


7. Dodać miód i dalej mieszać. Na koniec dodać śmietanę z sodą, wymieszać.



8. Powstałe ciasto będzie dość rzadkie. Odstawić je przykryte w chłodne miejsce (do lodówki), w ciągu 24 godzin zgęstnieje.


W dniu pieczenia:
1. Uwaga! Ciasto jest klejące. Odcinać porcje. Lekko podsypać je mąką, rozwałkować na grubość 3 - 5 mm (nie cieniej, najsmaczniejsze są te grubsze pierniczki) i wykrawać pierniczki.



2. Każde ciastko smarować cienką warstwą białka, aby pierniczki ładnie błyszczały .


3. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia, pierniczki ułożyć obok siebie.
4. Piec w temperaturze 175ºC przez 7 minut. Wyjąć z piekarnika, ostudzić na kratce.



5. Pierniczki można dowolnie ozdobić.


Smacznego.

8 komentarzy:

  1. Super Ci wyszły te pierniki :) dzięki za przepis i wszystkie zdjęcia ;) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu - polecam do wypróbowania :) Są pyszne :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  2. Pierniki jak z bajki :) a pomysł by dodać śmietany warty uwagi :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie włożyłam ciasto do lodówki :) już się doczekać nie mogę jutra :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne te pierniczki!!Jeśli upiekę je już teraz,będą mogły leżakować do Świąt?

    OdpowiedzUsuń
  5. W ubiegłym roku po raz pierwszy zrobiłam te pierniczki przed świętami i właściwie do świąt nic nie zostało. W tym roku też zabieram się za pieczenie, by obdarować nimi kolegów z pracy i znajomych :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piekłam...
    Są przepyszne! !!

    OdpowiedzUsuń
  7. Piekłam...
    Są przepyszne! !!

    OdpowiedzUsuń