.

.

niedziela, 8 lipca 2012

Bigos cygański wg Aleex



Bigos – ale bez kapusty. Kawałki mięsa – ale nie do końca prawdziwe. Dodatki – ale zupełnie inne. To danie jest całkowitym zaskoczeniem! Zdobyłam przepis miesiąc temu od mojej znajomej. Zanim o niego poprosiłam, miałam możliwość spróbowania tej potrawy. Okazało się, że to prawdziwy kulinarny hit! Od razu wypróbowałam przepis w domu i opowiedziałam o nim swoim znajomym. Dziewczyny nie mogły doczekać się wpisu na blogu, więc „po znajomości” dostały przepis wcześniej. Mogłam polegać na ich opinii, ponieważ oceniają wszystko: nowe ubrania, diety i przede wszystkim przepisy. Wypróbowały ten i jednogłośnie stwierdziły, że danie wchodzi na stałe do ich menu. Do mojego także. Koniecznie spróbujcie. Jestem pewna, że będziecie zachwyceni.

Składniki:

• 1 kg zmielonej łopatki
• 1 jajko
• olej
• sól, pieprz, przyprawy, Delikat Knorr’a do mięs
• 1 kg pieczarek
• 3 cebule
• 1 papryka czerwona
• 1 papryka zielona
• 4 ogórki kiszone
• 350 ml ketchupu pikantnego
• 350 ml przecieru pomidorowego

Sposób przygotowania:

1. Do mielonego mięsa dodać jajko i przyprawy. Wyrobić na gładką masę.





2. Z masy mięsnej formować kuleczki o średnicy 2-3 cm. Aby sprawnie to szło, postawiłam miskę z mięsem w pobliżu kranu i zwilżałam ręce bieżącą, zimną wodą.


3. Kuleczki obsmażyć na oleju na rumiano. Odłożyć.




4. Na głębokiej patelni rozgrzać olej. Podsmażyć pokrojoną w piórka cebulkę (ja się pomyliłam i pokroiłam swoją w kostkę :)))



5. Dodać do zeszklonej cebuli obrane i pokrojone w cieniutkie plasterki pieczarki. Doprawić solą i pieprzem.



6. Kiedy pieczarki są już prawie gotowe, dodać ogórki kiszone pokrojone w słupki, papryki pokrojone w paseczki, ketchup i przecier pomidorowy. Można podlać odrobiną wody. Przełożyć do garnka.





7. Całość dusić na małym ogniu, doprawić solą i pieprzem.
8. Powstała masa ma być gęsta i aromatyczna.


9. Do masy w garnku dodać kulki mięsne. Wymieszać i znów dusić, aż smaki się wyrównają.



10. Podawać gorące.



Smacznego.

45 komentarzy:

  1. robię od paru lat taki jest pyszny zwłaszcza na drugi dzień :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Biorę w ciemno,bo wszystko,co od Pani jest super.A te ogórki kwaszone są obrane,prawda? Dziekuje.Mira

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Miro, za zaufanie. Jestem przekonana, że tym razem też się nie zawiedziesz. Ogórków kiszonych nie obieram, kroję je ze skórką. Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  3. Jestem zachwycona pani przepisami oraz blogiem. Cieszę się ze znalazłam panią.Kiedyś dawno temu widziałam Pani przepisy na pewnym forum ale zniknęły i dlatego podwójnie się cieszę.Jestem Pani wielbicielką/Dzięki za wspaniały blog.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniko - bardzo mi miło :))) Korzystaj, ile chcesz, zapraszam. Pozdrawiam, Aleex.

      Usuń
  4. a ja jestem ciekawa jak by to tak za pasteryzował myślę ze to by było świetnym daniem biwakowo-wakacyjnym muszę wypróbować na jednym słoiczku pozdrawiam Ewa Sanok

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po zapasteryzowaniu może nadawać się na biwak czy wakacje. Jeszcze nie próbowałam, dla mnie to nowy przepis. Jak się odważysz, daj znać. Pozdrawiam serdecznie, Ewo, Aleex :)))

      Usuń
    2. nie byłabym taka pewna czy danie, nawet zapasteryzowane, przechowa się długo. jest w nim cebula,która może powodować fermentowanie potrawy w słoiku.

      Usuń
  5. sprawdzałam, znakomity, uwielbiamy w domu potrawy tzw. jednogarnkowe.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłam dzisiaj na obiad, podawałam z ryżem. Pychotka!! pozdrawiam Jola

    OdpowiedzUsuń
  7. dobry wieczór;-) dzisiaj zrobiłam Pani bigos cygański i wyszedł przepyszny;-) dopiero uczę się gotować a Pani przepisy są fajnie opisane ;-) Z Panią nauczę się gotować;-) Pozdrawiam serdecznie;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że bigos smakował :) Gotowanie jest umiejętnością, w której potrzeba trochę wprawy i garści dobrych rad. Staram się pokazywać przepisy tak, aby były jak najbardziej czytelne. Proszę korzystać, ile Pani chce :))) Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  8. dobry wieczór;-) dzisiaj zrobiłam Pani bigos cygański i wyszedł przepyszny;-) dopiero uczę się gotować a Pani przepisy są fajnie opisane ;-) Z Panią nauczę się gotować;-) Pozdrawiam serdecznie;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Chylę czoła przed Pani przepisami. Wspaniały blog, zdjęcia potraw - prawdziwy majstersztyk. Przepisy tak czytelne,trafione w moje gusta kulinarne. Codziennie odwiedzam Pani bloga i jestem głodna nowych, wspaniałych przepisów. Pozdrawiam Mariola D.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :))))) Pozdrawiam serdecznie, Aleex :)))

      Usuń
  10. witam ,
    z czym Pani podaje to danie /
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podaję je z pieczywem, ale równie dobrze może smakować z kluskami śląskimi albo z ryżem. Mogą być też ziemniaki. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  11. Kochana Aleex!
    Wczoraj zrobiłam to CUDO.
    Smak.. rewelacja, danie jest niezwykle sycące, aromatyczne, wszyscy byli ZACHWYCENI! Podawałam z ziemniakami i czerwoną kapustą:P
    DZIĘKUJE! to nie pierwszy przepis z Pani bloga który zachwycił mnie i całą rodzinkę, zaglądam tu regularnie:)
    Moja mała wskazówka: trzeba dobrze wyrobić kulki mięsne, bo mi kilka się rozwaliło:/ Wrzucałam na sam koniec żeby całkiem się nie rozleiły, obtaczałam je też w mące.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakowało. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  12. Witam. Dzisiaj postanowiłem zrobić ten bigos. Wyszedł świetnie! Znalazłem Pani stronę przypadkiem. Ale cieszę się z tego faktu. Dzięki Pani przepisom będę gotował nowe obiady. Przebywam akurat zagranicą i uwielbiam gotować coś nowego. Cieszę się że znalazłem Panią! Dziękuję! I napewno spróbuję więcej przepisów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moje przepisy Panu odpowiadają. Zapraszam do korzystania. Pozdrawiam serdecznie, Aleex :)))

      Usuń
  13. Muszę zameldować, że ugotowałam ten bigosik dla gości i to co zostało zapakowałam w słoiki dla mojej studentki. Super danie, ja bardzo lubię wszelkie pomysły na jednogarnkowce. Przepis ten na pewno wejdzie na stałe do mojego repertuaru, dzięki za inspirację. Pozdrawiam Ak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alu - bardzo się cieszę, że smakowało :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  14. Zrobiłam bigos w sobotę. Podałam z ryżem, bo miałam sporo gości. Zjadła nawet moja siostrzenica, która jest niejadkiem. Wyszedł super, wszystkim bardzo smakowało. Odsyłam ich na Pani stronę.Przepisy są kapitalne, robiłam już inne. Dziękuję i pozdrawiam. Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że mogłam pomóc w nakarmieniu rodziny :))) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  15. Mam pytanie ....te mielone pulpeciki są bez bułki tartej?

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam! A tą przyprawę Knorr do mięsa to wsypać całe takie małe opakowanie czy tylko trochę do smaku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze przyprawy dodajemy do smaku. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  17. Witam, chcę robić bigos według tego przepisu i mam jedno pytanie - czy zamiast świeżej papryki może być konserwowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinna być świeża, z konserwową będzie inny smak. Jeśli się na nią zdecydujesz, uważaj na ilość ogórków, aby danie nie było za kwaśne. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  18. Mam pytanie...a jak długo trzeba dusić od momentu wrzucenia papryki i ogórków?
    Napisz proszę chociaż tak orientacyjnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Około 15 minut powinno wystarczyć. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  19. Jadłam coś podobnego w górach.Nazywało się to -gulasz góralski - Podpytałam nawet o przepis.Zamiast kuleczek mięsnych karkówka i boczek wędzony.Bardzo nam smakowało ...Ale to danie na pewno wypróbuję.Pozdrawiam. Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  20. witam serdecznie
    mam takie pytanie co do tego bigosu, co można dodać do bigosu cygańskiego zamiast papryki bo strasznie odbija mi się papryka
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno jest zastąpić czymś paprykę. Może po prostu z niej zrezygnuj? Pozdrawiam, Aleex )

      Usuń
    2. A jak zrezygnuje z papryki nie straci bigos znakomitego smaku pozdrawiam;-)

      Usuń
    3. Pewnie trochę straci, ponieważ w tej potrawie smaki doskonale się komponują. Jeśli zrezygnujesz z papryki, zabraknie jej w gamie smaków. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  21. witam :) Przepraszam że tak wypytuje ale mam jeszcze jedno pytanko czy bigos cygański można też zagotować w słoiki tak jak zwykły bigos z kapusty
    Pozdrawiam Iwona :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale nie wiem, ile da się go tak przechowywać :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  22. Dzis robilam ten bigosik,rodzinka sie zajadala i prosila o dokladki,rewelacja......Alex super przepisy trzymaj tak dalej...pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. można zagotować w słoiki i trzymają dość długo ja zagotowywałam i pycha

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo dobry przepis, świetnie opisany. Właśnie w bigosie zależy najbardziej na kompozycji wszystkich składników. Uwielbiam go w różnych wydaniach - choć wiadomo, że nie można jeść go za często. Też polecam takie trochę inne rozwiązanie http://www.open-youweb.com/jak-zrobic-bigos/

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja daje takie malutkie pieczarki w całości więcej kulek jest :) PYCHA :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Fajny przepis na bigosik właśnie go konsumuje dobrze się sprawdzi dla gości roboty nie duzo i smaczny .WIdzę u pani dużo wspaniałych przepisów muszę się tu zadomowić.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń